Literatura dziecięca jako forma myślenia: dotyk

Main Article Content

Magdalena Kuczaba-Flisak
https://orcid.org/0000-0002-8495-5052

Abstrakt

Celem artykułu jest poszerzenie pola poetyki o doświadczenia haptyczne podczas kontaktu z tekstem literackim w odniesieniu do literatury dziecięcej. Główne koncepcje zostały wypracowane w odniesieniu do kategorii somatopoetyki bazującej na poznaniu ucieleśnionym. Artykuł zwraca uwagę na zwrot materialny w badaniach nad literaturą dziecięcą oraz na odejście od traktowania jej jako konstruktu społecznego, przyznając w to miejsce prymarną rolę afektom i pracy wyobraźni. Główna teza artykułu opiera się na stwierdzeniu, że literatura dziecięca jest formą myślenia poprzez doznania haptyczne.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kuczaba-Flisak, Magdalena. 2022. „Literatura dziecięca Jako Forma myślenia: Dotyk”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (grudzień):304-21. https://doi.org/10.24917/23534583.10.20.
Dział
Juwenilia naukowe
Biogram autora

Magdalena Kuczaba-Flisak - Uniwersytet Jagielloński

Magdalena Kuczaba-Flisak – doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członkini IRSCL, ChLA, MSSP oraz Polskiej Sekcji IBBY. Główne zainteresowania badawcze autorki związane są z literaturą dziecięcą i z jej kontekstami oraz nauczaniem literatury dziecięcej na poziomie akademickim.

Bibliografia

Anderson Kelli, This Book Is a Planetarium. And Other Extraordinary Pop-Up Contraptions, Chronicle Books, San Francisco 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Baluch Alicja, Czytać ciałem – czy to możliwe? (na podstawie „Poczwarki” Doroty Tera- kowskiej), w: Ekspresja ruchu – ciało – kreacja – komunikat, red. Małgorzata Łączyk, Aleksandra Pyrzyk-Kuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 15–26.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cackowska Małgorzata, Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, konteksty, dyskursy, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017, s. 11–48.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Campagnaro Marnie, I Prelibri, w: Książka obrazkowa. Leksykon. Tom 1, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2018, s. 434–438.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cieślikowski Jerzy, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cottin Menena, Faria Rosana, Czarna książka kolorów, przeł. Marta Jordan, Widnokrąg, Piaseczno 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czabanowska-Wróbel Anna, „Ach, jak cudowna jest”… fikcja – dziecięce tworzenie wyobrażeń i praca marzenia, w: Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, red. Anna Czabanowska-Wróbel, Marta Kotkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń- skiego, Kraków 2017, s. 261–276.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czabanowska-Wróbel Anna, Literatura dziecięca – pomiędzy literaturą światową i global- ną, „Wielogłos” 2016, nr 1(27), s. 1–15.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czabanowska-Wróbel Anna, „Ta dziwna” instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013, nr 5(143), s. 13–24.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dymel-Trzebiatowska Hanna, Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson, w: Książki w życiu najmłodszych, red. Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2015, s. 13–24.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Field Hannah, Playing with the Book. Victorian Movable Picture Books and the Child Reader, University of Minnesota Press, Minneapolis 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa, O kształtowaniu czynności umysłowych potrzebnych dzieciom w porządkowaniu obiektów i tworzeniu pojęć, w: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2015, s. 101–105.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hazard Paul, Książki, dzieci i dorośli, przeł. Irena Słońska, Nasza Księgarnia, Warszawa 1963.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jalonen Riitta, Dziewczynka i drzewo kawek, przeł. Iwona Kosmowska, Tatarak, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Joosen Vanessa, Adulthood in Children’s Literature, Bloomsbury Academic, London 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Joosen Vanessa, Second Childhoods and Intergenerational Dialogues. How Children’s Literature Studies and Age Studies Can Supplement Each Other, „Children’s Literature Association Quarterly” 2015, t. 40, nr 2, s. 126–140, doi:10.1353/chq.2015.0016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kołodziejczyk Dorota, Poza metaforą – autyzm jako impas hermeneutyczny w powieści postkolonialnej, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017, nr 30(50), s. 141–167, doi: 10.14746/pspsl.2017.30.7.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kubiak Ho-Chi Beata, Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, TAiWPN Universitas, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kümmerling-Meibauer Bettina, Meibauer Jörg, Early-Concept Books and Concept Books, w: The Routledge Companion to Picturebooks, red. Bettina Kümmerling-Meibauer, Routledge, New York 2018, s. 149–157.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kümmerling-Meibauer Bettina, Meibauer Jörg, Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe, przeł. Hanna Dymel-Trzebiatowska, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017, s. 57–78.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mazan-Mazurkiewicz Alicja, Baśń sierpniowa, Norbertinum, Lublin 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łebkowska Anna, Jak ucieleśnić ciało. O jednym z dylematów somatopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 4, s. 11–27.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łebkowska Anna, Somatopoetyka – afekty – wyobrażenia. Literatura XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Malicki Jan, Białe kruki. Okruchy humanistycznego poznania. [Gawędy historycznoliterac- kie], Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miksza Małgorzata, Zrozumieć Montessori, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Niewieczerzał Marta, O nahajce wykonajce, butach samoskokach i o czapce niewidce, czyli o ożywionych przedmiotach w baśniach, w: O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. Anna Mik, Marta Niewieczerzał, Ewelina Rąbkowska, Grzegorz Leszczyński, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2019, s. 47–58.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nikolajeva Maria, Recent Trends in Children’s Literature Research. Return to the Body, „In- ternational Research in Children’s Literature” 2016, t. 9, nr 2, s. 132–145, https:// doi.org/10.3366/ircl.2016.0198.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Norman Jackie, Tactile Picture Books: Their Importance for Young Blind Children, „British Journal of Visual Impairment” 2003, t. 21, nr 3, s. 111–114, https://doi.org/10.1177/026461960302100305 (dostęp: 4.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Papuzińska Joanna, Opowieść, Mila, Poznań 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Reid-Walsh Jacqueline, Interactive Books. Playful Media before Pop-Ups, Routledge, London – New York 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rembowska-Płuciennik Magdalena, Kategorie sensualne w kognitywistycznych badaniach literackich, w: Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, kierownik projektu Witold Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/kategorie-sensual- ne-w-kognitywistycznych-badaniach-literackich-386/ (dostęp: 18.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności, kierownik Włodzimierz Bolecki, grant NCBiR na lata 2010–2012, http://sensualnosc.ibl.waw.pl (dostęp: 18.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Skowera Maciej, Bezpieczna i pożyteczna kraina niedorosłości. Literatura dziecięca jako konstrukt, „Jednak Książki” 2017, nr 7, s. 13–30.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sławek Tadeusz, Cienie i rzeczy. Rozważania o dotyku, w: W przestrzeni dotyku. Medium Mundi V, red. Jacek Kurek, Krzysztof Maliszewski, Miejski Dom Kultury „Batory” w Chorzowie, Chorzów 2009, s. 15–28.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Smolińska Marta, Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku, TAiWPN Universitas, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ungeheuer-Gołąb Alicja, Wzorce ruchowe utworów dla dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Valente Dannyelle, Haptic Books for Blind Children. A Design for All Approach, „The Value of Design Research” 2015, https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02042358 (dostęp: 4.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zając Michał, Książki-zabawki: długa historia i dzień dzisiejszy, w: Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice, red. Grzegorz Leszczyński, Michał Zając, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2013, s. 251–257.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zarych Elżbieta, Książka zabawka, książka wzbogacona. Wyobraźnia – obraz – sztuka edytorska, „Bibliotekarz Podlaski” 2018, nr 3, s. 129–147.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży, red. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##