Wymiary relacji ruch–bezruch w prozie Jeana-Philippe’a Toussainta na przykładzie powieściowych cykli „M.M.M.M.” (2017) i „Jean Detrez” (2019)

Main Article Content

Dorota Czerkies

Abstrakt

Artykuł omawia wymiary relacji między ruchem a bezruchem w prozie współczesnego belgijskiego pisarza Jeana-Philippe’a Toussainta na podstawie tetralogii M.M.M.M. (2017) i dyptyku Jean Detrez (od 2019 roku). Do analizy zastosowano kategorię kinetyki literackiej zaproponowaną przez Edwarda Kasperskiego. W analizowanych tekstach kinetyka immanentna oparta na jedności ruchu i bezruchu występuje na poziomie formy i fabuły. Obejmuje wymiary związane z poetyką milczenia, konstrukcją literackiej fugi, wiecznym roztrząsaniem, doświadczeniem czasowości, reprezentacją przemian współczesności oraz oddaniem niewyrażalnego poprzez obraz.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Czerkies, Dorota. 2022. „Wymiary Relacji ruch–bezruch W Prozie Jeana-Philippe’a Toussainta Na przykładzie powieściowych Cykli „M.M.M.M.” (2017) I «Jean Detrez» (2019)”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (grudzień):287-303. https://doi.org/10.24917/23534583.10.19.
Dział
Juwenilia naukowe
Biogram autora

Dorota Czerkies - Uniwersytet Jagielloński

Dorota Czerkies – literaturoznawczyni, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Absolwentka filologii romańskiej oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UJ. Zainteresowania badawcze: teoria i antropologia literatury, nowoczesna i współczesna literatura francuska, poetyka milczenia, powieść frankofońska po 1980 roku.

Bibliografia

Albright Arcana, Expériences temporelles chez Jean-Philippe Toussaint, „L’Entre-deux” 2021, t. 9, https://www.lentre-deux.com/?b=159 (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Amar Ruth, Dispositifs minimalistes ou réticents?, w: Les Vérités de Jean-Philippe Toussaint, red. Stéphane Chaudier, Publications de l’Université Saint-Étienne, Saint-Étienne 2016, s. 189–199.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Barthes Roland, Le bruissement de la langue. Essais critiques IV, Seuil, Paris 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Barthes Roland, « Le Degré zéro de l’écriture » suivi de « Nouveaux essais critiques », Seuil, Paris 1953, 1972.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Benfante Carole, Jean-Philippe Toussaint. Nouveau « nouveau romancier »?, Université de Liège, Liège 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Benoit Éric, Sas (la parole en exil), w: Écritures du ressassement, red. Éric Benoit, Michel Braud, Jean-Pierre Moussaron, Isabelle Poulin, Dominique Rabaté, PUB, Bordeaux 2001, s. 23–40.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Blanckeman Bruno, La littérature française au début du XXIe siècle. Tendances en cours, w: Histoire de la littérature française, red. Michèle Touret, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2008, s. 443–461, 480–491.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bourmeau Sylvain, Écrivain contemporain, w: J.Ph. Toussaint, « M.M.M.M. ». Entretiens littéraires, Minuit, Paris 2017, s. 15–23.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Braidotti Rosi, Poprzez nomadyzm, przeł. Aleksandra Derra, „Teksty Drugie” 2007, nr 6(108), s. 107–127.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Christin Anne-Marie, Poétique du blanc. Vide et intervalle dans la civilisation de l’alphabet, VRIN, Paris 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dembińska-Pawelec Joanna, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Demoulin Laurent, Jean-Philippe Toussaint, le voyageur immobile, „Acta Philologica” 2017, nr 51, s. 231–241.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Derrida Jacques, Le ressassement ou le droit à la littérature (Nœud, point – arriver à s’effacer), w: Écritures du ressassement, red. Éric Benoit, Michel Braud, Jean-Pierre Moussaron, Isabelle Poulin, Dominique Rabaté, PUB, Bordeaux 2001, s. 309–327.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fontanier Pierre, Les figures du discours, Flammarion, Paris 1977. France, http://www.jptoussaint.com/france.html (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gabriel Jean-Benoît, Fuir l’image avec désinvolture. Autour du court métrage « Fuir » de Jean-Philippe Toussaint, „Textyles. Revue des lettres belges de langue française” 2010, t. 38, s. 47–56, https://doi.org/10.4000/textyles.289 (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Genette Gérard, Figures III, Seuil, Paris 1972.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Godard Henri, Le Roman modes d’emploi, Gallimard, Paris 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Havercroft Barbara, Michelucci Pascal, Riendeau Pascal, Frontières du roman, limites du romanesque. Introduction, w: Le roman français de l’extrême contemporain. Écritures, engagements, énonciations, red. Barbara Havercroft, Pascal Michelucci, Pascal Riendeau, Nota Bene, Laval 2010, s. 7–22.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hejmej Andrzej, Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Houppermans Sjef, L’autre fugitive, „Textyles. Revue des lettres belges de langue française” 2010, t. 38, s. 109–120, https://doi.org/10.4000/textyles.320 (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jean-Philippe Toussaint, http://www.leseditionsdeminuit.fr/auteur-Jean_Philippe_Toussaint-1460-1-1-0-1.html (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jourde Michel, Monsieur s’amuse. Interview avec Jean-Philippe Toussaint, „Les Inrockuptibles”, wiosna 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaprièlian Nelly, Rencontre avec Jean-Philippe Toussaint, https://www.lesinrocks. com/2009/09/25/actualite/actualite/rencontre-avec-jean-philippe-toussaint/ (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kasperski Edward, Ruch jako kategoria literaturoznawcza (poetyka i historia literatury), w: Szybkość w kulturze, red. Agnieszka Smaga, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016, s. 53–60.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lessing Gotthold Ephraim, Laokoon oder: über die Grenzen der Malerei und Poesie. Mit beiläufigen Erläuterungen verschiedener Punkte der alten Kunstgeschichte, Reclam, Stuttgart 1994, http://gutenberg.spiegel.de/buch/laokoon-1176/1 (do- stęp: 20.08.2016).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Meurée Christophe, Thiry Maxime, Autoportrait de l’artiste en éternel décalé. Jean-Philippe Toussaint au prisme de Jeff Koons, „Textyles. Revue des lettres belges de langue française” 2018, t. 53, s. 153–166, https://doi.org/10.4000/textyles.2931 (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Motkowicz Monika, „« La Salle de bain » de Jean-Philippe Toussaint en tant que roman minimaliste”, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz Ryszard, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej litera- turze polskiej, TAiWPN Universitas, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Peeters Benoît, Jean-Philippe Toussaint dialogue avec Benoît Peeters, puis avec la salle, w: Lire, voir, penser l’œuvre de Jean-Philippe Toussaint. Colloque de Bordeaux, red. Jean-Michel Devésa, Les Impressions Nouvelles, Bruxelles 2020, s. 363–381.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Le Petit Robert de la langue française informatisé 2011, płyta CD, hasła blanc, fuir, fugue, fuite, fougue, sas, ressasser, ressassement, cyclothymie (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pien Nicolas, « Autoportrait (à l’étranger) » de Jean-Philippe Toussaint: « toujours incer- tains et flottants », „L’Entre-deux” 2018, t. 4(1), https://www.lentre-deux.com/?b=50 (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Piret Pierre, Portrait de l’artiste en Oriental, „Textyles. Revue des lettres belges de langue française” 2010, t. 38, s. 35–46, https://doi.org/10.4000/textyles.214 (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

„PO&SIE” 1987, t. 41: L’Extrême-contemporain, https://po-et-sie.fr/numero/41/ (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Potent-Ambroziewicz Małgorzata, Fenomen szybkości w prozie fantastycznonaukowej Jacka Dukaja, w: Szybkość w kulturze, red. Agnieszka Smaga, Wydawnictwo Nauko- we UKSW, Warszawa 2016, s. 85–95.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rapak Wacław, „Ressassement éternel” / „Wieczne roztrząsanie” jako tekst i kategoria es- tetyczna, „Prace Komisji Neofilologicznej PAU” 2007, t. 6, s. 131–140.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Reimann Aleksandra, Muzyczny styl odbioru – muzyczny interpretant – literacka forma muzyczna, „Przestrzenie Teorii” 2012, nr 7, s. 139–161.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Richir Alice, Capter l’image. L’expérience du temps dans « L’Appareil-photo » et « Faire l’amour », w: Les Vérités de Jean-Philippe Toussaint, red. Stéphane Chaudier, Publications de l’Université Saint-Étienne, Saint-Étienne 2016, s. 177–188.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Richir Alice, Écriture du fantasme chez Jean-Philippe Toussaint et Tanguy Viel. Diffraction littéraire de l’identité, Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rubino Gianfranco, Minimalistes et mouvement. Toussaint et autres, w: Le roman fran- çais de l’extrême contemporain. Écritures, engagements, énonciations, red. Barbara Havercroft, Pascal Michelucci, Pascal Riendeau, Nota Bene, Laval 2010, s. 165–181.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Schulte-Nordholt Annelies, « L’urgence et la patience », principes dynamiques de « La Vé- rité sur Marie », w: Les Vérités de Jean-Philippe Toussaint, red. Stéphane Chaudier, Publications de l’Université Saint-Étienne, Saint-Étienne 2016, s. 137–147.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Shoots Fieke, « Passer en douce à la douane ». L’Écriture minimaliste de Minuit. Deville, Echenoz, Redonnet et Toussaint, Rodopi, Amsterdam – Atlanta, GA 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Thibault Bruno, Une idée fixe derrière la tête. L’autoportrait conceptuel et intermédial chez Jean-Philippe Toussaint, „L’Entre-deux” 2021, t. 9, https://www.lentre-deux.com/?b=162 (dostęp: 15.07.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toudoire-Surlapierre Frédérique, « L’échappée belle » ou l’accélération comme processus d’écriture chez Jean-Philippe Toussaint, w: Lire, voir, penser l’œuvre de Jean-Philippe Toussaint. Colloque de Bordeaux, red. Jean-Michel Devésa, Les Impressions Nou- velles, Bruxelles 2020, s. 85–96.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, Autoportrait (à l’étranger), Minuit, Paris 2000/2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, La Clé USB, Minuit, Paris 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, La Disparition du paysage, Minuit, Paris 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, Les Émotions, Minuit, Paris 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, Football, Minuit, Paris 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, M.M.M.M., Minuit, Paris 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, La Réticence, Minuit, Paris 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Toussaint Jean-Philippe, L’Urgence et la Patience, w: tegoż, L’Urgence et la Patience, Minuit, Paris 2012, s. 21–45.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Viart Dominique, Formes et dynamiques du ressassement. Giacometti, Ponge, Simon, Bergounioux, w: Écritures du ressassement, red. Éric Benoit, Michel Braud, Jean-Pierre Moussaron, Isabelle Poulin, Dominique Rabaté, PUB, Bordeaux 2001, s. 59–74.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Vouilloux Bernard, « Le Geste » suivi de « Le Geste ressassant », La Lettre Volée, Bruxelles 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wagner Frank, La Vérité sur Jean-Philippe (éléments pour une poétique de l’œuvre toussainienne) (sic!), „Vox poetica. Lettres et sciences humaines”, 18.05.2011, http://www. vox-poetica.org/t/articles/wagner2011.html (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wagner Frank, Monsieur Jean-Philippe Toussaint et la notion de Vérité. Pour une poétique perspectiviste, „Textyles. Revue des lettres belges de langue française” 2010, t. 38, s. 25–34, https://doi.org/10.4000/textyles.202 (dostęp: 25.01.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Xanthos Nicolas, Le souci de l’effacement. Insignifiance et poétique narrative chez Jean-Phi- lippe Toussaint, „Études françaises” 2009, t. 45, nr 1, s. 67–87.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##