Figuracyjność dotyku i ruchu w dyskursie sztuki

Main Article Content

Ewa Szczęsna

Abstrakt

Artykuł analizuje angażowanie tekstowych form reprezentacji dotyku i ruchu w działania figuracyjne dyskursu sztuki. Na wybranych przykładach utworów sztuki cyfrowej (literatury, rzeźby, instalacji, filmu), architektury ukazuje zjawisko wyprowadzania poetyki na poziom ponaddziedzinowy - tworzenie figur transdyskursywnych i transmedialnych, a także makrotekstów, czyli tekstów nadbudowanych nad zastanymi dyskursami. Artykuł dowodzi tezy, że źródłem eksplozji semantycznej w kulturze współczesnej jest tekstualizacja tego, co technologiczne, biologiczne, innodyskursywne.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Szczęsna, Ewa. 2022. „Figuracyjność Dotyku I Ruchu W Dyskursie Sztuki”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (grudzień):220-35. https://doi.org/10.24917/23534583.10.15.
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Ewa Szczęsna - Uniwersytet Warszawski

Ewa Szczęsna – prof. dr hab. (Uniwersytet Warszawski); specjalizuje się w zakresie estetycznie i perswazyjnie ukierunkowanej poetyki i semiotyki wieloznakowych, multimedialnych i interaktywnych tekstów kultury współczesnej; autorka książek: Poetyka reklamy (Warszawa 2001, 2003), Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama (Warszawa 2007), Cyfrowa semiopoetyka (Warszawa 2018), red. i współaut. m.in.: Słownika pojęć i tekstów kultury (Warszawa 2002), Komparatystyki dzisiaj. T. 1: Problemy teoretyczne (Kraków 2010), 2: Interpretacje (Warszawa 2011), Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej (Kraków 2015). Publikowała m.in. w: „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Zagadnieniach Gatunków Literackich”, „Przestrzeniach Teorii”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Tekstualiach”, „Załączniku Kulturoznawczym”.

Bibliografia

Bal Mieke, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. Marta Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Barthes Roland, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. Berger John, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Fundacja Aletheia, Warszawa 2008. Chwin Stefan, Hanemann, Wydawnictwo Tytuł, Gdańsk 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Demby Łucja, Kinestezja i cenestezja, czyli po co filmowi muzyka? Rola muzyki w koncepcji kinowej projekcji-identyfikacji Edgara Morina, w: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, Musica Iagellonica, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Domańska Ewa, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Eshelman Raoul, Performatism in Architecture. On Framing and the Spatial Realization of Ostensivity, „Anthropoetics”, jesień 2001 / zima 2002, t. 7, nr 2, http://anthropoetics.ucla.edu/ap0702/arch2/ (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Giełżyńska Katarzyna, C()n Du It, https://vimeo.com/17594062 (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Heidegger Martin, Pytanie o technikę, w: tegoż, Odczyty i rozprawy, przeł. Janusz Mizera, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Heidegger Martin, Wprowadzenie do metafizyki, przeł. Robert Marszałek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

The Infinity Wall, Nexen University, Seul, https://www.youtube.com/watch?v=8Ws UHNxRVis (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łotman Jurij, Nieprzewidywalne mechanizmy kultury, przeł. Bogusław Żyłko, Wydawnic- two Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łotman Jurij, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. Bogusław Żyłko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Martinakis Adam, Last Kiss, The Inevitability of Time. Pieta, Nest of Time, https://vimeo.com/240683811 (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Muzeum Guggenheima w Bilbao – projekt Frank Gehry (Hiszpania 1997), https://archi- tectu.pl/aktualnosci/Muzeum-Guggenheima-w-Bilbao (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nueva Tecnologia 7D Hologramas, https://www.youtube.com/watch?v=M89qpn3a4_I (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Public Media Art #5, „ART PERFORMANCE”, https://www.youtube.com/watch?v=o6Aopnw8f2c (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Reeves Byron, Nass Clifford, Media i ludzie, przeł. Hanna Szczerkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Royal Ontario Museum, projekt Daniel Libeskind, Toronto, https://architektura.info/architektura/polska_i_swiat/royal_ontario_museum (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Still Life (Martwa natura), projekt Scott Garner, http://szymonadamus.pl/wirtualne-owoce-pelne-zycia-wideo/ (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczęsna Ewa, Cyfrowa semiopoetyka, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tańczący dom (Tančící dům nazywany też Ginger & Fred), projekt Frank Gehry, Praga 1994–1996, https://www.bryla.pl/bryla/7,85298,25039454,tanczacy-dom-w-pradze-pomost-miedzy-epokami-ikony-architektury.html (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Waber Dan, Strings, https://collection.eliterature.org/1/works/waber html (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##