„Jak opisać miasto, które nie jest z kamienia, ale z ciała?” Doświadczenie ruchu i dotyku w lekturze dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych powieści miejskich jako szczególna forma flânerie

Main Article Content

Małgorzata Kafel
https://orcid.org/0000-0003-3010-8904

Abstrakt

Nawiązując do przedstawionej w 2011 roku przez Hansa Ulricha Gumbrechta koncepcji „czytania nastrojów”, autorka artykułu stawia tezę, iż możliwy jest odbiór literatury w sposób uwzględniający doznania taktylne i kinetyczne. Kategoria nastroju wraz z instrumentarium z obszaru geopoetyki w nieoczekiwany sposób zyskały na przydatności w 2020 roku, w obliczu wywołanych pandemią COVID-19 zmian w życiu mieszkańców miast. Lektura „ze względu na nastrój” dwóch narracji o mieście - Pani Dalloway Virginii Woolf oraz Londyn NW Zadie Smith - pozwala wnioskować o słuszności postawionej tezy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kafel, Małgorzata. 2022. „«Jak Opisać Miasto, które Nie Jest Z Kamienia, Ale Z ciała?» Doświadczenie Ruchu I Dotyku W Lekturze Dwudziesto- I Dwudziestopierwszowiecznych powieści Miejskich Jako szczególna Forma flânerie”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (grudzień):206-19. https://doi.org/10.24917/23534583.10.14.
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Małgorzata Kafel - Uniwersytet Jagielloński

Małgorzata Kafel – doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka komparatystyki literackiej na Wydziale Polonistyki UJ, studium przekładu literackiego w Katedrze UNESCO do Badań nad Przekładem i Komunikacją Międzykulturową UJ oraz stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się: nastrój jako kategoria estetyczna literatury, zagadnienia z obszarów korespondencji sztuk, geopoetyki, studiów miejskich, a także relacji człowieka z nie-ludzką naturą.

Bibliografia

Baudelaire Charles, Malarz życia nowoczesnego, w: tegoż, Rozmaitości estetyczne, przeł. Joanna Guze, Wydawnictwo Słowo / Obraz Terytoria, Gdańsk 2002, s. 309–346.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Benjamin Walter, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brzozowska Blanka, Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Debord Guy Ernest, Społeczeństwo spektaklu, przeł. Mateusz Kwaterko, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Debord Guy, Ernest, Teoria dryfu, w: Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, wybór i przekład Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015, s. 122–138.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gumbrecht Hans Ulrich, Czytanie nastrojów. Jak można pomyśleć dziś rzeczywistość literatury, w: Teoria, literatura, życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, red. Anna Legeżyńska, Ryszard Nycz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012, s. 151–171.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gumbrecht Hans Ulrich, Produkcja obecności. Czego znaczenie nie może przekazać, przeł. Krzysztof Hoffmann, Weronika Szwebs, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gumbrecht Hans Ulrich, wykład zarejestrowany w Cambridge, 3.05.2016, http://www.crassh.cam.ac.uk/gallery/video/hans-ulrich-gumbrecht-why-prosody-and-rhythm-matter-in-poetry-and-in-the-hu (dostęp: 14.09.2020).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz Ryszard, O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia, w: tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000, s. 247–292.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pallasmaa Juhani, Oczy skóry. Architektura i zmysły, przeł. Michał Choptiany, Instytut Architektury, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rembowska-Płuciennik Magdalena, Dlaczego warto wrócić do zmysłów? Wokół literaturoznawczych inspiracji antropologią zmysłów, w: Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. Przemysław Czapliński, Anna Legeżyńska, Marcin Telicki, Poznań 2010, s. 129–138.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rembowska-Płuciennik Magdalena, Emocje w odbiorze literatury – perspektywy kognitywistyczne, w: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. Ryszard Nycz, Anna Łebkowska, Agnieszka Dauksza, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015, s. 402–414.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, TAiWPN Universitas, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sennett Richard, Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, przeł. Magdalena Konikowska, Wydawnictwo Aletheia, Gdańsk 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Smith Zadie, Londyn NW, przeł. Jerzy Kozłowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Wydawnictwo Słowo / Obraz Terytoria, Gdańsk 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Woolf Virginia, Mrs Dalloway, Wordsworth Edition, Hertfordshire 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Woolf Virginia, Pani Dalloway, przeł. Krystyna Tarnowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##