Ruch i znaczenie (w) przerzutni

Main Article Content

Arkadiusz Sylwester Mastalski
https://orcid.org/0000-0003-4418-9370

Abstrakt

Praca przedstawia konceptualizację zmian funkcjonalnych, jakie kształtowały się w rozwoju zjawiska formy wierszowej oraz nieodłącznie z nią związanej wierszowej przerzutni. Poprzez podział na przerzutnie kinetyczne i semantyczne pokazuje przechodzenie od form bardziej archaicznych, związanych z wierszową synafią w postaci niezgodności porządku składniowego i wierszowego, do form późniejszych, posiadających samodzielne właściwości znakowe i motywację artystyczną wynikającą z semantyzacji ruchu.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Mastalski, Arkadiusz Sylwester. 2022. „Ruch I Znaczenie (w) Przerzutni”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (grudzień):180-205. https://doi.org/10.24917/23534583.10.13.
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Arkadiusz Sylwester Mastalski - Prywatne Akademickie Centrum Kształcenia, Kraków

Arkadiusz Sylwester Mastalski – ur. 1987; dr nauk humanistycznych, literaturoznawca, teoretyk wiersza; absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz uczeń profesora Adama Kulawika. Współpracuje z Pracownią Poetyki Wiersza Uniwersytetu Warszawskiego oraz z Katedrą Teorii i Antropologii Literatury Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Publikował m.in. na łamach: „Pamiętnika Literackiego”, „Przeglądu Konstytucyjnego”, „Wielogłosu” czy „Neurolingwistyki Praktycznej” oraz w kilku monografiach. Mieszka w Krakowie, gdzie uczy języka polskiego w szkole podstawowej.

Bibliografia

Agamben Giorgio, The End of the Poem, w: tegoż, The End of the Poem. Studies in Poetics, przeł. Daniel Heller-Roazen, Stanford University Press, Stanford, CA 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Agamben Giorgio, Idea prozy, w: tegoż, Idea prozy, przeł. i posł. opatrz. Ewa Górniak-Morgan, komentarz Andrzej Serafin, Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Altschuler Daniel R., Ballestero Fernando J., The Women of the Moon. Tales of Science, Love, Sorrow, and Courage, Oxford University Press, Oxford 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Arystoteles, Retoryka. Poetyka, przeł., wstęp i komentarz Henryk Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław itd. 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Attridge Derek, Moving Words. Forms in English, Oxford University Press, Oxford 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Auden Wystan Hugh, In Memory of W. B. Yeats, w: tegoż, Selected Poems, red. Edward Mendelson, Vintage Books, New York 1979, s. 81.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Berger Anna Maria Busse, Medieval Music and the Art of Memory, University of California Press, Berkeley itd. 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Blankenborg Roland J., Audiable Punctation. Performative Pause in Homer Prosody, The Center for Hellenic Studies of Harvard University, Washington DC 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Blankenborg Roland J., Rhythm without Beat. Prosodically Motivated Grammarisation in Homer, The Center for Hellenic Studies of Harvard University, Washington DC 2014, http://nrs.harvard.edu/urn-3:hul.ebook:CHS_BlankenborgR.Rhythm_without_Beat.2014 (dostęp: 21.09.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bornstein George, Jak czytać stronę. Modernizm i materialność tekstu, „Wielogłos” 2017, nr 1(31), 7–37.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Burkert Walter, Stwarzanie świętości. Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych, przeł. Lech Trzcionkowski, Wydawnictwo Homini, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Burton Edward, An Introduction to the Metres of the Greek Tragedians, M.A. Nattali, London 1821.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brogan Terry Vance F., Versification, w: The New Princeton Encyclopaedia of Poetry and Poetics, red. Alex Preminger, Terry V.F. Brogan, Frank J. Warnke, O.B. Hardison, Jr., Earl Miner, Princeton University Press, Princeton, NJ 1993, s. 1354.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Brogan Terry Vance F., Scott Clive, Monte Steve, Enjambment, w: The Princeton Handbook of Poetic Terms, wyd. 3, red. Roland Greene, Stephen Cushman, Princeton University Press, Princeton, NJ 2016, s. 99–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cipora Krzysztof Szczygieł Monika, Hohol Mateusz, Palce, które liczą. Znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego, „Psychologia – Etologia – Genetyka” 2014, nr 30, s. 59–73.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cole Andrew T., Synapheia, w: The New Princeton Encyclopaedia of Poetry and Poetics, red. Alex Preminger, Terry V.F. Brogan, Frank J. Warnke, O.B. Hardison, Jr., Earl Miner, Princeton University Press, Princeton, NJ 1993, s. 1260.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cooper Gordon Burns, Mysterious Music. Rhythm and Free Verse, Stanford University Press, Stanford 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Culler Jonathan, Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie?, w: tegoż, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Bassaj, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998, s. 29–55.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Culler Jonathan, Theory of Lyric, Harvard University Press, Cambridge, MA – London 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cuntz Manfred, Gurdemir Lavent, George Martin, Seasonal Dating of Sappho’s Midnight Poem Revisited, „Journal of Astronomical History and Heritage” 2016, s. 18–24.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Curtius Ernst Robert, Umysł i forma, w: tegoż, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. Andrzej Borowski, TAiWPN Universitas, Kraków 1997, s. 397–400.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dainotti Paolo, On the Expressive and Iconic Value of the Enjambment from Homer to Milton, w: Operationalizing Iconicity, red. Pamela Perniss, Olga Fischer, Christina Ljungberg, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam 2020, s. 125–136.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Danielewicz Jerzy, Miary wierszowe greckiej liryki. Problemy opisu i interpretacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Danielewicz Jerzy, Semantyczne funkcje form metrycznych w poezji antycznej, „Pamiętnik Literacki” 1983, t. 73, z. 1, s. 123–135.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Danielewicz Jerzy, Z warsztatu komediopisarzy. Katalog potraw u Anaksandridesa, w: Thaleia. Humor w antyku. Księga pamiątkowa Janinie Ławińskiej-Tyszkowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin przez przyjaciół, kolegów i uczniów ofiarowana, red. G. Malinowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 58–64.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

David A.P., The Dance of the Muses. Choral Theory and Ancient Greek Poetics, Oxford University Press, Oxford – New York 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dąbrówka Andrzej, Konstruktywizm w badaniach literatury dawnej, „Nauka” 2009, nr 3, s. 133–154.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dłuska Maria, Wiersz meliczny – wiersz ludowy, „Pamiętnik Literacki” 1954, t. 45, z. 2, s. 473–502.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dmochowski Franciszek Ksawery, Sztuka rymotwórcza, TAiWPN Universitas, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dolin Sharon, Enjambment and the Erotics of the Gaze in Williams’s Poetry, „American Imago” 1993, t. 50, nr 1 (wiosna), s. 29–53.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dziadek Adam, Projekt krytyki somatycznej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fish Stanley, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi, przeł. Adam Grzeliński, w: tegoż, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. Adam Szahaj, wyd. 2, TAiWPN Universitas, Kraków 2008, s. 81–98.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Forston B.W., Language and Rhythm in Plautus. Synchronic and Diachronic Studies, De Gruyter, Berlin – New York 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Freudenberg Olga Michaiłowna, Realizacje światopoglądu pierwotnego. Formy rytmiczno-słowne, przeł. A. Pomorski, w: tejże, Semantyka kultury, red. Danuta Ulicka, wstęp W. Grajewski, TAiWPN Universitas, Kraków 2005, s. 187–216.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gasparov Mikhail Leonovich, A History of European Versification, przeł. Gerald Stanton Smith, Marina Tarlinskaja, red. Gerald Stanton Smith, Leofranc Holford-Strevens, Oxford University Press, Oxford 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gerow Edwin, Entwistle Alan W., Indian Prosody, w: The Princeton Handbook of World Poetries, red. R. Greene, S. Cushman, Princeton – Oxford 2017, s. 285–286.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gronas Mikhail, Why Did Free Verse Catch On in the West, but not in Russia? On the Social Uses of Memorized Poetry, „Toronto Slavic Quarterly” 2010, nr 33, s. 166–213.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Guiraud Pierre, Zarys wersyfikacji francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław itd. 1961.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Herbert Zbigniew, Czarnofigurowe dzieło Eksekiasa, w: tegoż, Wiersze zebrane, oprac. edytorskie Ryszard Krynicki, wyd. 1 (dodruk), Wydawnictwo a5, Kraków 2008, s. 629.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hohol Mateusz L., Matematyka ucieleśniona, w: Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. Bartosz Brożek, Janusz Mączka, Wojciech P. Grygiel, Mateusz Hohol, Copernicus Center Press, Kraków 2011, s. 143–166.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Horacy, Dzieła wszystkie. Pieśni – pieśń wieku – jamby – gawędy – listy – sztuka poetycka, przeł., wstępem i komentarzem opatrzył Andrzej Lam, wyd. 2, zmienione, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Horacy, Wybór poezji, oprac. J. Królikowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wrocław itd. 1971.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Horatius Quintus Flaccus, Carmen XXX, w: Quinti Horatii Flacci opera omnia, Whittaker, London 1853, s. 216.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kardela Henryk, Koncepcja umysłu ucieleśnionego w kognitywistyce, w: Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, t. 2: Mózg i jego umysły, red. Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2006, s. 217–243.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karpiński Adam, O konsekwencjach „wieku rękopisów”: rekonstruowanie epoki, „Teksty Drugie” 1994, nr 3, s. 5–21.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kopczyńska Zdzisława, Znaczenie wyboru formy wierszowej (na przykładzie polskiego 8-zgłoskowca), „Pamiętnik Literacki” 1970, t. 61, z. 4, s. 179–195.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kremer Aleksandra, Filologowie i przyrodnicy. Żywa mowa wiersza a badania eksperymentalne, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. Przemysław Czapliński i in., Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2017, s. 462–479.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kremer Aleksandra, Głośna poezja. Uważne słuchanie w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 103–125.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kremer Aleksandra, W stronę kulturowej koncepcji tekstu pisanego, „Teksty Drugie” 2012, nr 3, s. 117–133.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krynicki Ryszard, *** [„ominąć siebie jak miasto…”], w: tegoż, Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków 2015, s. 30–31.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kulawik Adam, Istota wierszowej organizacji tekstu, w: Prace ofiarowane Henrykowi Markiewiczowi, red. Tomasz Weiss, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984, s. 37–62.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kulawik Adam, Teoria wiersza, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kulawik Adam, Wersologia. Studium wiersza, metru i kompozycji wersyfikacyjnej, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krzywy Roman, „Zuzanna” Kochanowskiego na manowcach twórczości oralnej, „Pamiętnik Literacki” 2020, t. 111, z. 2, s. 83–99.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lewandowska-Tomaszczyk Barbara, Konstruowanie znaczeń i teoria stapiania, w: Kognitywizm w poetyce i stylistyce, red. Grażyna Habrajska, Joanna Ślósarska, TAiWPN Universitas, Kraków 2006, s. 7–36.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Loukaki Argyro, Sappo. Light and the Sacred Cosmologies of the Human Body, w: tegoż, The Geographical Unconscious, Routledge, New York 2014, s. 71–98.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mastalski Arkadiusz Sylwester, Sakadometryczna analiza wiersza. Ogólne założenia teoretyczne do badań empirycznych, „Neurolingwistyka Praktyczna” 2016, nr 2, s. 209–232.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mickiewicz Adam, Ekskuza, w: tegoż, Wiersze, oprac. Czesław Zgorzelski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982, s. 206.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

[Mickiewicz Adam], Pisma Adama Mickiewicza na nowo przejrzane [i in.], t. 1, Paryż 1844.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Müller Wolfgang G., Metrical Inversion and Enjambment in the Context of Syntactic and Morphological Structures. Towards a Poetics of Verse, w: Signergy, red. C. Jac Conradie i in., John Benjamins Publishing Company, Amsterdam – Philadelphia 2010, s. 347–363.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nietzsche F., Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm, przeł. Leopold Staff, posł. Tomasz Macios, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nortjé Elizabeth Louise, Etienne Terblanche, Embodiment and Corporeal Knowing in the Poetry of Gabeba Baderoon, „English Studies in Africa” 2016, t. 59, nr 2, s. 1–13.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz Ryszard, Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, wyd. 2, TAiWPN Universitas, Kraków 2012, s. 5–40.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Obremski Krzysztof, Część archaiczna pieśni ojczystej: „wyrafinowany artyzm” a majuskuły jako znaki delimitacji wiersza (źródło versus imitacyjne konstrukcje), „Litteraria Copernicana” 2016, nr 3(19), s. 99–117.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Oliensis Ellen, Horace and the Rhetoric of Authority, Cambridge University Press, Cambridge – New York – Melbourne 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ong Walter James, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. i wstępem opatrzył Józef Japola, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Parry Milman, The Making of Homeric Verse. The Collected Papers of Milman Parry, red. Adam Parry, Oxford University Press, Oxford 1971.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Peabody Berkley, The Winged Word. A Study in the Technique of Ancient Greek Oral Composition as Seen Principally Through Hesiod’s Work and Days, State University of New York Press, New York 1975.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pszczołowska Lucylla, Forma wierszowa jako element kultury, w: tejże, Wiersz – styl – poetyka. Studia wybrane, TAiWPN Universitas, Kraków 2002, s. 6–15.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pszczołowska Lucylla, Przyczynek do opisu współczesnej wersyfikacji polskiej, „Teksty” 1975, nr 1, s. 23–38.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pszczołowska Lucylla, Wiersz polski. Zarys historyczny, Funna, Wrocław 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Quine Willard Van Orman, From a Logical Point of View. Nine Logico-Philosophical Essays, wyd. 2, przejrzane, Harper & Row, New York – Hagerstown – San Francisco – London 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ramsey Reuben, Synaphea and Enjambment, w: tegoż, Aeschylus as Oral Performance. Rhythm, Structure, and Meaning in the “Persians”, Newcastle, Australia 2015 [komputeropis, https://nova.newcastle.edu.au/vital/access/services/Download/uon:22629/ATTACHMENT02?view=true (dostęp: 21.01.2020)].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Reiner Paula, Kovacs David, ΔΕΔΥΚΕ ΜΕΝ Α ΣΕΛΑΝΝΑ. The Pleiades in Mid-Heaven (PMG Frag.Adesp. 976 = Sappho Fr. 168 B Voigt), „Mnemosyne” 1993, t. 46, z. 2, s. 145–159.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sadowski Witold, Wiersz w sieci, w: Tekst w sieci, t. 2: Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. Anna Gumkowska, Warszawa 2009, s. 21–31.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sadowski Witold, Wiersz wolny jako tekst graficzny, TAiWPN Universitas, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sappho, The Midnight Poem, przeł. John Addington Symonds (1883), https://www.sacred-texts.com/cla/usappho/sph49.htm (dostęp: 23.08.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sawicki Stefan, Przerzutnia u Mickiewicza, „Roczniki Humanistyczne” 1945/1955, nr 5, s. 221–239.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sienkiewicz Henryk, Krzyżacy. Powieść historyczna, t. 1, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1962.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Siwiec Paweł, Wiersz arabski. Ewolucja formy, Księgarnia Akademicka, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Schiller Fryderyk, Zbójcy, przeł. Michał Budzyński, oprac. Elżbieta Zarych, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Starnawski Jerzy, O „Źwierzyńcu” Mikołaja Reja z Nagłowic, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław itd. 1971.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Strzelecki Władysław, Zarys metryki łacińskiej, w: Metryka grecka i łacińska, red. Maria
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dłuska, Władysław Strzelecki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1959, s. 72–139.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szymborska Wisława, Akrobata, w: tejże, Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków 2010, s. 152.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Śnieżko Dariusz, Pismo i głos: historia i literatura, Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 9–18.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Świetlicki Marcin, Oto pointa, w: tegoż, Wiersze, Wydawnictwo EMG, Kraków 2011, s. 445.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Taplin Oliver, Tragedia grecka w działaniu, przeł. A. Wojtasik, Wydawnictwo Homini, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Topolski Jerzy, Metodologia historii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tsur Reuven, What Can We Know about the Mediaeval Reader’s Response to Rhyme?, w: Polyphonie pour Ivan Fonagy, red. Jean Perrot, Harmattan, Paris 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tsur Reuven, Gafni Chen, Enjambment – Irony, Wit, Emotion. A Case Study Suggesting Wider Principles, „Studia Metrica et Poetica” 2018, t. 5, nr 2, s. 7–28.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Watkin William, Enjambment, w: The Agamben Dictionary, red. Alex Murray, Jessica Whyte, Edinburgh University Press, Edinburgh 2011, s. 62–63.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Analecta musica, w: „Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 1992, nr 92, s. 1–54.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Greek Lyric Poetry, przeł. M.L. West, Oxford University Press, Oxford – New York 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Greek Metre, Oxford University Press, Oxford 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Indo-European Poetry and Myth, Oxford University Press, Oxford – New York 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Muzyka starożytnej Grecji, przeł. Anna Maciejewska, Maciej Kaziński, Wydawnictwo Homini, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Studies in Greek Elegy and Iambus, De Gruyter, Berlin – New York 1974.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

West Martin Lichfield, Wprowadzenie do metryki greckiej, przeł. Jacek Partyka, tłum. przejrzał i poprzedził wstępem Jerzy Danielewicz, Wydawnictwo Homini, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Williams William Carlos, The Right Way, w: tegoż, The Collected Poems of William Carlos Williams. Vol I: 1909–1939, red. A. Walton Litz, Christopher MacGowan, New Directions Publishing, New York 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wójcik Andrzej, Talent i sztuka: rzecz o poezji Horacego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zieliński Karol, Słońce w rozpaczy. Liryka miłosna Safony w aspekcie oralności, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zwaan Rolf, Aspects of Literary Comprehension. A Cognitive Approach, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam – Philadelphia 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##