Adaptacja auratyczna. Artystyczne próby i teoretyczny zamach

Main Article Content

Marcin Jauksz

Abstrakt

Tekst jest próbą zarysowania zjawiska adaptacji ducha minionego czasu, tekstowych realizacji nawiązujących do dawnych konwencji artystycznych i pozostających z nimi w silnej zależności intertekstualnej. Przykładami tych adaptacji auratycznych są tu Fortepian Jane Campion, Liga Niezwykłych Dżentlemenów Alana Moore’a i Kevina O’Neile’a oraz The Lighthouse Roberta Eggersa, a charakter ich związków z tematami i problemami dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej jest punktem wyjścia do refleksji o adaptowaniu i przerabianiu XIX wieku.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Jauksz, Marcin. 2023. „Adaptacja Auratyczna. Artystyczne próby I Teoretyczny Zamach”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 10 (styczeń). https://doi.org/10.24917/23534583.10.3.
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Marcin Jauksz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Marcin Jauksz – literaturoznawca i filmoznawca, adiunkt w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2010 roku obronił rozprawę doktorską „Krytyka dziewiętnastowiecznego rozumu. Źródła i konteksty Pałuby Karola Irzykowskiego”, nagrodzoną w Konkursie im. Konrada i Marty Górskich w 2011 roku i opublikowaną cztery lata później przez wydawnictwo Universitas. Interesuje się psychologizmem w prozie późnego wieku XIX i kształtującymi się wówczas zasadami kompozycji dzieła literackiego oraz filmowymi fabułami o dojrzewaniu na progu XXI stulecia. Stypendysta rządu francuskiego w latach 2008–2009 oraz programu Fulbright w latach 2018–2019; publikował między innymi w „Wieku XIX”, „Porównaniach”, „Lampie” i „Polonistyce”.

Bibliografia

Amacker Kurt, Moore Alan, Often the Truth Gets Lost in the SoundBite. An Interview with Allan Moore, Seraphemera Books, https://www.seraphemera.org/seraphemera_books/AlanMoore_Page6.html, (dostęp: 15.02.2020).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Balbus Stanisław, Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bauman Zygmunt, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Benjamin Walter, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej [pierwsza redakcja], w: tegoż: Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR 2011, s. 23–51.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Berry Marsha, Keep Dan, Auratic Presence Through Slow Media, „Altitude: An E-Journal of Emerging Humanities Work” 2015, t. 13, numer specjalny: Slow Media, file:///C:/Users/Marcin/Downloads/ moving_images_final.pdf (dostęp: 20.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bilbough Miro, Campion Jane, The Piano, w: Jane Campion Interviews, red. Virginia Wright Wexman, University Press of Mississippi, Jackson 1999, s. 13–23.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bois Jean-Pierre, Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Wydawnictwo Volumen/Marabut, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bolter Jay David, MacIntyre Blair, Gandy Maribeth, Schweitzer Petra, New Media and the Permanent Crisis of Aura, „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 2006, t. 12(1), s. 21–39.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dickinson Emily, Poezje wybrane, przeł. Stanisław Barańczak, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Foucault Michel, Historia seksualności, przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Insdorf Anette, Cinematic Overtures. How to Read Opening Scenes, Columbia University Press, New York 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jauss Hans Robert, Proces literacki modernizmu od Rousseau do Adorna, przeł. Piotr Bukowski, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, wyd. 2, TAiWPN Universitas, Kraków 2004, s. 21–59.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaczmarek Agnieszka, Charles Taylor kontra postmodernizm, w: Nowoczesność po ponowoczesności, red. Grzegorz Dziamski, Ewa Rewers, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2007, s. 39–52.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koschany Rafał, „Trzeci sens” – pomiędzy potencją znaczenia a teorią interpretacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2011, t. 2, s. 6–14.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Koschany Rafał, Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lipszyc Adam, Przedmowa: Wyjście Benjamina, w: Walter Benjamin, Konstelacje. Wybór tekstów, przeł. Adam Lipszyc, Anna Wołkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, s. VII–XXIII.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lyotard Jean-François, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982–1985, przeł. Jacek Migasiński, Fundacja Aletheia, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Maciejewski Janusz, Miejsce pozytywizmu polskiego w XIX-wiecznej formacji kulturowej, w: Pozytywizm. Języki epoki, red. Janusz Maciejewski, Grażyna Borkowska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2001, s. 11–35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Moore Alan, O’Neil Kevin, Liga Niezwykłych Dżentelmenów: Stulecie, t. 3: 2009, przeł. Paulina Braiter, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nycz Ryszard, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, w: tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, wyd. 2, TAiWPN Universitas, Kraków 2000, s. 79–109.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Paczoska Ewa, Szleszyński Bartłomiej, Przedmowa, w: Przerabianie XIX wieku, red. Ewa Paczoska, Bartłomiej Szleszyński, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011, s. 5–14.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Różanowski Ryszard, Pasaże Waltera Benjamina. Studium myśli, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Shusterman Richard, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. Adam Chmielewski i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Syska Rafał, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Taylor Charles, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. Marcin Gruszczyński i in., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Utichi Joe, The Partnership: Robert Pattinson & Willem Dafoe on Their Tense Two-Hander, Contrasting Styles & Appreciation for Robert Eggers, „Deadline”, 23.12.2019, https://deadline.com/2019/12/ the-lighthouse-robert-pattinson-willem-dafoe-robert-eggers-the-partnership-interview-news-1202810915/ (dostęp: 20.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Filmografia
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Fortepian, reż. Jane Campion, Australia – Francja – Nowa Zelandia, 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

The Lighthouse, reż. Robert Eggers, Kanada – USA, 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##