Trylogia kryminalna Zygmunta Miłoszewskiego

Main Article Content

Justyna Przerwa
https://orcid.org/0000-0003-2933-2538

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę opisu trylogii kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego (Uwikłanie, Ziarno prawdy, Gniew) ze względu na tradycyjne i nowoczesne, obligatoryjne i fakultatywne cechy powieści kryminalnej. W opisie tym wykorzystano elementy analizy strukturalnej, zarysowano też możliwości badań nad kryminałem jako narracją o społeczeństwie w kontekście codzienności, związków z miejscem, sferą intertekstualnych i intermedialnych odniesień.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Przerwa, Justyna. 2019. „Trylogia Kryminalna Zygmunta Miłoszewskiego”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 7 (grudzień):188-206. https://doi.org/10.24917/23534583.7.14.
Dział
Juwenilia naukowe
Biogram autora

Justyna Przerwa - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie w 2019 roku obroniła pracę magisterską na temat poetyki powieści kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego

Bibliografia

Budrewicz Tadeusz, Puc, Bursztyn i aktant, w: Zapomniane/zapamiętane. Dziecięce lektury czytane po latach. Studia przypadków, red. Ewa Ihnatowicz, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, s. 179–198.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Wydawnictwo „Oficynka”, Gdańsk 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czupryn Anita, Miłoszewski: Kryminału już więcej nie napiszę. Mam dość grzebania w najbrudniejszych emocjach, „Polskatimes Plus” 2014, s. 1, https://polskatimes.pl/miloszewski-kryminalu-juz-wiecej-nie-napisze-mam-dosc-grzebania-w-najbrudniejszych-emocjach/ar/3621216 (dostęp: 15.02.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dobaczewski Adam, Powtórzenie jako zjawisko tekstowe i systemowe. Repetycje, reduplikacje i quasi-tautologie w języku polskim, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Doležel Lubomir, Semantyka narracji, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 2, s. 289–310.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Falkenberg Gabriel, Definicja i eksplikacja: dwa rodzaje analizy językoznawczej, w: O definicjach i definiowaniu, red. Jerzy Bartmiński, Ryszard Tokarski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1993, s. 63–71.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gołębiewska Maria, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Wydawnictwo Słowo/ Obraz. Terytoria, Gdańsk 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Graf Magdalena, Literackie nie-nazywanie. Onomastykon polskiej prozy współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kowalska Dorota, Zygmunt Miłoszewski: praca pisarza jest jak każda inna. Tylko bardziej niewdzięczna i nudna, „Polskatimes Plus” 2014, https://polskatimes.pl/zygmunt- miloszewski-praca-pisarza-jest-jak-kazda-inna-tylko-bardziej-niewdzieczna-inudna/ ar/3408881 (dostęp: 1.06.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krzemiński Ireneusz, Co się dzieje między ludźmi?, Dom Wydawniczy JS and Co., Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lasić Stanko, Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. Magdalena Petryńska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lichański Jakub Z., Niepopularnie o popularnej. O narzędziach badań literatury, Wydawnictwa Drugie, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, red. Anna Gemra, Wydawnictwo EMG, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Martuszewska Anna, Niektóre właściwości struktury polskiej współczesnej powieści kryminalnej, w: Formy literatury popularnej. Studia, red. Aleksandra Okopień-Sławińska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław i in. 1973, s. 98–114.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miłoszewski Zygmunt, Szacki. Trylogia kryminalna. Uwikłanie / Ziarno prawdy / Gniew, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nowakowska Katarzyna, Zygmunt Miłoszewski nie chce już pisać kryminałów. „Wyścig na najokrutniejsze zbrodnie trwa”, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,16810220,Zygmunt_Miloszewski_nie_chce_juz_pisac_kryminalow_. html (dostęp: 1.06.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Peisert Maria, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Poezja świadoma siebie. Interpretacje wierszy autotematycznych, red. Andrzej Stoff, Anna Skubaczewska-Pniewska, Dariusz Brzostek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Regiewicz Adam, Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropach kryminału, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Siewierski Jerzy, Powieść kryminalna. Wszystko o…, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Warszawa 1979.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Speina Jerzy, Literatura w perspektywie psychologii. Studia i szkice o polskiej prozie narracyjnej Dwudziestolecia i jej recepcji krytycznoliterackiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Teorie literatury XX wieku, red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##